Monday 25 June 2018

*Tak mungkin anak2 hanya mampu mendoakan orang tuanya 5x sehari sahaja?*
(Ustad Arifin Nugroho)
Saya pernah datang ke Cairo, Mesir saya berkesempatan utk membeli sebuah buku yang dijual oleh seorang Syaikh di sebuah masjid.
Tajuk bukunya *Melipatgandakan keuntungan dengan berbakti kepada orang tua.*
Dalam satu bab dalam buku tersebut dibahas mengenai *Adab Kepada Orang tua*.
Dikatakan bahawa ,
"Sungguh derhaka seorang anak yang hanya mendoakan kedua orang tuanya hanya 5 kali dalam satu hari."
Saya bingung, kenapa kita sudah mendoakan orang tua sehari 5 kali, masih dikatakan anak derhaka ?
Saya cuba balik semula ke masjid tempat saya membeli buku tersebut, saya bertanya dan cuba dapatkan maklumat Syaikh yang kelmarin.
Dan setelah itu, saya hubungi dan kami berjanji untuk bertemu di sebuah masjid.
Di sana, saya bertemu dengan beliau dan saya bertanya, kenapa seorang anak yang sudah mendoakan kedua orang tuanya 5 kali sehari, masih dikatakan anak yang derhaka?
Syaikh itu kemudian meminta kepada saya untuk membacakan doa untuk kedua orang tua.
Dan saya bacakan doa yang biasa saya baca setelah solat.
_*"Rabighfirli waliwali dayya"*_
_"Stop."_, kata si Syaikh.
_"Ulangi lagi"._
_*"Rabighfirli waliwali dayya"*_
_"Stop, ulangi lagi."_
_*"Rabighfirli waliwali dayya"*_
_"Stop, ulangi lagi"._
Terus saya ulangi sampai sepuluh kali.
Kemudian si Syaikh bertanya kepada saya, _"Apakah kamu penat?"_
_"Tidak, Syaikh"_.
_"Apakah kamu sampai mengeluarkan wang membaca doa seperti yang kamu baca tadi?"_
Kembali saya jawab tidak..
_"Kamu tak perlu mengeluarkan wang, kamu tak perlu mengeluarkan peluh, kamu tak perlu mengeluarkan tenaga yang besar hanya untuk membacakan doa ampun kepada kedua orang tuamu."_
_"Tapi kenapa kamu hanya meminta ampun buat orang tuamu sehari semalam cuma 5 kali?"_
_"Padahal sejak kamu masih berada dalam perut ibumu, berapa banyak keringatnya yang sudah ibumu keluarkan kerana beratnya menanggung kamu yang berada di perutnya?"_
_"Betapa sakitnya ibumu saat melahirkan kamu, berapa besar belanja yang sudah dikeluarkan kedua orang tuamu untuk membesarkan kamu?"_
_"Dan sebagai balasannya, kamu hanya mampu mendoakan kedua orang tua mu cuma 5 kali dalam sehari semalam?"_
_"Padahal satu kali ketika kamu membacakan doa untuk kedua orang tuamu, *Rabighfirli waliwali dayya*, ketika itu juga satu dosa dari orang tuamu dihapuskan ALLAH."_
_"Dan ada sebuah kisah, di mana ada seorang orang tua yang ketika saat dia dikuburkan penuh dengan dosa, tiba-tiba, saat orang tua tersebut sedang kesusahan di alam kuburnya, ALLAH berikan keringanan dan ALLAH berikan kemuliaan."_
_"Sehinggakan si ahli kubur yang lain kehairanan, kenapa dia diangkat darjatnya seperti ini?"_
_"Kemudian jawab malaikat, *Ini berkat doa anak-anak mu*._
_Masya Allah_
Sekarang, apakah kita masih berat untuk membacakan doa untuk kedua orang tua kita sehari lebih dari 50 kali?
*_Renung2kan lah_*

No comments:

Post a Comment